Skip to main content

13 bud



Da PI´s træningstilbud til medlemmerne er træning sammen med ABC, bør alle der deltager sætte sig ind i nedenstående

ABCs 13 bud angående fællestræning

På ryttermødet den 30. januar 2005 blev det besluttet at der skulle nedfældes nogle retningslinier for hvordan fællestræningen foregår i ABC. Grunden til dette er, at klubben de seneste år er vokset markant og stadig vokser, således er 40-50 mand til træning ikke noget særsyn!! Det er derfor vigtigt at nye ryttere hurtigt kan få et overblik over hvordan tingene som udgangspunkt foregår, ligesom de mere erfarne også sommetider har brug for at blive mindet om, hvordan de burde forholde sig… Som rytter i ABC bør du læse hele teksten igennem, men følgende overskrifter fører dig til de forskellige afsnit i teksten. Hvis du har tilføjelser, er du velkommen til at kontakte Kox (se ABCs hjemmeside)
 

 
  1. Klublivet.
  2. Hjemmesiden.
  3. Hvem kan deltage i træningen?
  4. Cyklen og dens udstyr.
  5. Rytterens udstyr.
  6. Hvornår kører vi?
  7. Kørsel i grupper.
  8. Rødt lys og cykelstier.
  9. Punkteringer og træthed.
  10. Intervaller.
  11. Miljø.
  12. "Dumme bilister"
  13. Tal pænt

 
 
Udover de mere ”sportslige” detaljer har vi det i ABC også rigtigt godt med hinanden socialt, det skal vi naturligvis værne (næsten) ligeså meget om som det sportslige. Det er derfor vigtigt, at du deltager mest muligt i de arrangementer der er, både fordi vi har det godt sammen, men også fordi nogen har anstrengt sig for, at du skal have en god oplevelse. Udover de arrangementer, der planlægges af bestyrelsen, er der i ABC et stort engagement og initiativ fra rytterside (træningslejre, cykelløb i hovedlandet eller længere sydpå, foredrag, fællesspisning o.m.a.). Det er ofte rytterrepræsentanten, som binder trådene sammen, men det er ikke (kun) ham, der får ideerne og udfører dem. Når der er brug for en hjælpende hånd, så giv den derfor, så vidt det er muligt.. Er du ny, er det også en rigtig god måde, at få vist hvem du er, for vi er som sagt mange. Hvis du har en idé og ikke helt ved om den holder vand, så del den med rytterrepræsentanten. Hvis det koster lidt håndører er det ok, ligesom klubben også kan finde på at støtte et arrangement økonomisk.
Tilbage.
 
 
Til at hente information om arrangementer, træning, rytterprofiler (alle bør have en) og andet der foregår i klubben har vi en hjemmeside (www.abc-cykling.dk). Du kan endda føre din egen online træningsdagbog og sammenligne din træningsindsats med andre af klubbens ryttere. Du skal blot sende en mail til klubbens webmaster ved at trykke på linket på forsiden, så får du brugernavn og password retur..
Tilbage.
 
 
Det kan alle der er medlem af ABC, prisen for et årskontingent er pt. 400kr hertil kommer indmeldingsgebyr på pt. 50kr. I kraft af vores træningssamarbejde med Politiets Idrætsforenings cykelafdeling (PI-Cykel) deltager deres medlemmer på lige fod i vores træning. Nu er det ikke sådan, at du helt ukritisk skal kaste 400kr efter klubben, inden du kan møde op. Du kan deltage 3 gange i træningen, inden bordet fanger og du må til kassen.
Tilbage.
 
 
Du skal selvfølgelig råde over en cykel, som skal leve op til kravene i færdselsloven. Vi ser dog ikke så tungt på, om der er reflekser og ringeklokke på selvom det selvfølgelig kan anbefales, især hvis du træner i mørke.
Cyklen skal derimod være med styrpropper (ja! I begge sider) da styret ellers kan bore sig ind i dig selv eller en af os andre ved et styrt.
I perioden fra oktober til sidst i marts trænes på vintercykler. Om du kører på mountainbike eller racer er ikke så vigtigt, selv om en racer generelt er lettere at træde. Hvad der derimod er MEGET vigtigt er at cyklen er forsynet med helskærme både foran og bagpå. De fleste af os er ikke tilhængere af mudder i ansigtet eller vand og kulde i overdreven grad. Derfor skal cyklen som minimum bagpå, være forsynet med stænkklap. En sådan kan udføres og monteres på utallige måder, vigtigt er, at den dækker mest muligt for det vand og skidt der slynges op fra cyklens dæk. Overskydende skærmstiver klippes af så tæt som muligt på skærmen, de skal i hvert fald ikke stikkes i lår eller øjne på os andre.
Tilbage.
 
5. Rytteren og hans (hendes) udstyr:
 
Vi har vedtaget på ryttermødet at vi kører med hjelm. Så ser du hverken (ret meget) værre eller bedre ud end alle os andre og hovedet holder sig også meget bedre ved styrt.
Tilbage.
 

6. Hvornår kører vi?

 
Det korte svar er: ”Til den aftalte tid”.
I ABC gider vi nemlig ikke stå og fryse (om sommeren gider vi ikke stå og stå), mens vi venter på dem der ikke har lært klokken. Tid og sted fremgår normalt af trænerens indlæg her på siden. Sædvanlige afgangstider i hverdagene er 16.30 og i weekenderne 9.30 i begge tilfælde fra klubben. Hvis intet andet fremgår er der normalt opsamling 10 minutter senere fra TV-byen.
Tilbage.
 
 
En typisk træning består af noget km træning og 2-4 intervaller af varierende intensitet og længde, i alt 80-110km alt efter niveau. I ABC træner såvel elite, bredde og veteranklasserne som udgangspunkt sammen. I de 2-4 intervaller deles op i passende grupper som træneren udpeger. Hjælp selv med når der deles op i grupper, træneren kender ikke nødvendigvis alle og ej heller deres styrke. Den første gruppe der sendes afsted er normalt den langsomste, mens den sidste er den hurtigste. Som sagt træner vi alle sammen uanset ambition og niveau, men efter intervallerne kører nogle den korte vej hjem, mens andre kører en lille omvej.
Til at starte med og mellem intervallerne kører vi ”2 og 2”. På den måde har vi en makker at snakke med og vi fylder ikke (ret meget) mere på vejen, end vi må. Det er vigtigt, at alle holder deres position og ikke ligger og flandrer ude midt på vejen.
Vi kører et tempo så (næsten) alle kan være med. Hvis vinden kommer fra højre trækker det forreste par helt ind til højre! Når vinden kommer fra venstre kan det forreste par trække lidt ud på vejen for på den måde at yde læ til dem der kommer efter.
Når du kører forrest er du gruppens øjne og det er vigtigt at du er ekstra vågen og holder øje med forhindringer, som kan genere gruppen, det kan være underligt lagte kantsten, en tyk gren, et hul i vejen eller lignende. Hvis du kører højre om genstanden, viser du dem bagved, at genstanden ligger på din venstre side ved i god til at pege lodret ned med din venstre hånd. Rytteren bagved gentager signalet og følger sporet på den forankørende.
Hvis rytteren foran dig af en eller anden grund ikke har markeret f.eks. et hul i asfalten og du opdager det for sent til at undvige uden at lave et pludseligt sving, må du bare håbe det bedste og køre igennem det. Det er nemlig ikke rimeligt, at rytterne bagved skal styrte, fordi du ikke vil have at dine træningshjul skal køre i et lille hul. Hvis forhindringen er så stor, at du selv er i fare for at styrte, må du selvfølgelig gøre det fornødne.
Men husk generelt vi kører meget tæt på hinanden og selvom det er hyggeligt at snakke med sidemanden, skylder du dig selv og alle os andre hele tiden at være oppe på dupperne, så vi undgår uheld.
Hvis der er ved at opstå en situation, der kræver særlig opmærksomhed råbes ”se op!”.
”Bagfra” bruges for at fortælle gruppen, at der er et køretøj som ønsker at overhale. Alle trækker længst muligt ind til siden. Er det et særligt stort køretøj eller en smal vej, råbes ”en og en!” hvorefter vi kører i enkeltkolonne til bageste mand råber ”fri!”. Det er vigtigt, at gentage råbet igennem gruppen, så alle i gruppen hører det.
Hvis gruppen overstiger 15-20 mand er det hensigtsmæssigt at opdele i to eller flere mindre grupper. Grupperne følger hinanden med 100-200m mellem sig. På den måde kan biler lettere overhale og du får mere vind på næsen. Vind gør stærk så glæd dig over det! Det er de stærkeste i gruppen der tager initiativ til at dele den op, det kan være nødvendigt med lidt omrokering så det ikke er de 15 stærkeste der er i første gruppe.
Tilbage.
 
 
Ved rødt lys standser vi! Når vi standser holder alle deres plads i gruppen. Sidder du i 10’ende position er det altså ikke smart, at køre uden om alle for at komme til at holde forrest, for alle skal til at overhale dig igen. Derfor hold din plads. Det gælder selvfølgelig også ved ubetinget vigepligt og lignende.
Cykelstier er til for at blive brugt, så medmindre de er helt håbløse, er det det vi gør.
Tilbage.

 

9. Punkteringer og træthed:

 
Generelt bliver du ikke efterladt hvis du punkterer eller er meget træt. Hvis du punkterer midt i et interval, kører de øvrige i gruppen intervallet færdigt og kommer så bagefter tilbage og henter dig. Hvis det sker mellem intervallerne, kan det være du kan køre en smutvej for at støde til os andre lidt senere. Hvis det ikke er muligt, kører de øvrige et par km videre og vender om og samler dig op igen. Punkteringer kan ramme alle, men det er vigtigt, at DU gør hvad DU kan for at undgå dem. Det er ikke klassisk fedt at 40 mand venter på dig, fordi du kører på de dæk, du har arvet fra tante Oda. Du kan også minimere risikoen ved hver gang du har cyklet at fjerne småsten som sidder i dækkene.
Hvis du er ny og ikke i så god form og du ”går kold” bliver du normalt hjulpet hjem, medmindre det er helt håbløst for dig at følge med. I det tilfælde kan du blive sendt hjem før tid, hvis der er en kortere vej. Det vil være til alles fordel, også din for så er du (måske) ikke så smadret når du kommer hjem, at du siger ”ALDRIG mere ABC!”
Tilbage.
 
 
Før vi skal til at køre interval holder vi ind til siden af vejen. Husk nu at der er andre i trafikken også. Derfor træk helt ind til siden så vi generer mindst muligt. Der er normalt en kort instruktion fra træner Lars Nybo, om hvad intervallet går ud på. Så kør så tæt på ham, at du kan høre hvad han siger og frem for alt HOLD DIN MUND mens han taler, du skal jo også have noget at fortælle sidemanden efter intervallet…
Selve intervallet køres i grupper på 4-8 opdelt efter styrke. Hvis gruppen er lidt stor, er i velkomne til selv at lave 2, husk igen, modvind giver karaktér og gør dig stærk, vinden er din ven!
Husk det gælder ikke om at overhale gruppen foran, men om at du får mest muligt ud af træningen.
Hvis din gruppe bliver overhalet af en hurtigere gruppe, må du ikke, selv om du føler dig kørende som selveste Armstrong, køre med den hurtige gruppe. Det ødelægger rytmen både i din nye og din gamle gruppe, desuden får du nok ikke mange venner nogen af stederne… I det næste interval kan du evt. overveje at flytte til den stærkere gruppe. Efter intervallet er du sikkert træt, men det kan bilisterne jo ikke se på dig, så af hensyn til dem skal du holde dig inde i siden også her.
Tilbage.
 
 
På de lidt længere ture bliver du sikkert sulten. Hvis du nyder energibarer, gel eller andet der er pakket ind i folie eller plastic, så husk at tage affaldet med dig hjem. Hvis der er plads til baren på vej ud, er der i hvert fald også plads til papiret hjem igen! ABC skal bestå mange år endnu og om 50 år gider de ikke køre rundt i vores skrald. Organisk affald som æbleskrog og bananskræller kan efterlades i naturen, men lad være med at smide det i folks haver, indkørsler, på fortove og andre upassende steder.
Cykelryttere skal af med vandet, sådan er det. Men tænk på at (måske) ikke alle har lyst til at se den enøjede dræber, så find et passende sted at trække blank.
Tilbage.
 
12. Dumme bilister
 
Ja de findes da…
Men grunden til at de dytter behøver jo ikke være, at de ikke er rigtige i øverste etage, det kan jo rent faktisk være at de kender dig, vil lære dig at kende eller kunne tænke sig at putte penge i ABC. Så derfor lad være med straks at stritte med langfingeren, råbe og spytte ved mindst givne lejlighed. Det kan godt være, vi ikke lige mente, vi lige havde fortjent at blive dyttet af i den situation, men vi har garanteret gjort noget kort før, som kunne have indbragt et forsigtigt *dyt*. Det samme gælder selvfølgelig i de fleste tilfælde medcyklister, fodgængere og andet godtfolk. Hvis du absolut skal stritte fingre, så strit med dem alle på samme tid, så kan du næsten se venlig og tilgivende ud.
Tilbage.
 

13.  Tal pænt til hinanden

Husk når du taler til dine klubkammerater at de ikke er din hund. Lad derfor være med at tale som om de var!

Vi bliver uenige når vi tilbringer så meget tid sammen, det kan jo ikke undgås, men vi må kunne stille det krav til hinanden at det hele foregår på et sobert niveau!
Tilbage.